Metoda portfolio (teczka z dokumentami) polega na gromadzeniu przez ucznia, bądź grupę uczniów materiałów w teczce, dokumentujących ich pracę nad określonym tematem. Zgromadzone materiały są zbiorem różnych źródeł informacji, do których uczniowie dotarli w czasie realizacji zadania. Uczeń poszukując samodzielnie wiadomości na wybrany temat, wyrabia w sobie umiejętność indywidualnej pracy, uczy się analizy i krytyki materiałów źródłowych, formułowania własnych poglądów na dany temat. W czasie pracy uczniów nad „portfolio”, nauczyciel ma możliwość obserwować ich postępy, rozwój i możliwości intelektualne.
Opracowała: Aleksandra Kowal
Metoda portfolio (teczka z dokumentami) polega na gromadzeniu przez ucznia, bądź grupę uczniów materiałów w teczce, dokumentujących ich pracę nad określonym tematem. Zgromadzone materiały są zbiorem różnych źródeł informacji, do których uczniowie dotarli w czasie realizacji zadania. Uczeń poszukując samodzielnie wiadomości na wybrany temat, wyrabia w sobie umiejętność indywidualnej pracy, uczy się analizy i krytyki materiałów źródłowych, formułowania własnych poglądów na dany temat. W czasie pracy uczniów nad „portfolio”, nauczyciel ma możliwość obserwować ich postępy, rozwój i możliwości intelektualne.
Temat lekcji: Budowa i funkcje układu krążenia.
Dział programowy: Budowa i funkcjonowanie organizmu człowieka.
Cele operacyjne:
a) wiadomości – uczeń zna: budowę i funkcję układu krwionośnego, płynów ustrojowych, choroby.
b) umiejętności – uczeń potrafi: omówić budowę i pracę serca, wyjaśnić zasadę działania dużego i małego obiegu krwi, rozpoznać poszczególne elementy morfotyczne krwi, określić ich funkcję, wyjaśnić przyczyny chorób układu krążenia oraz wpływ nałogów i czynników środowiska na zdrowie człowieka.
c) postawy - umiejętność gromadzenia i porządkowania informacji, - umiejętność współpracy w zespole i prezentacji wspólnych osiągnięć, - organizowania pracy własnej.
Forma pracy: grupowa z elementami pracy indywidualnej. Metoda: portfolio.
Środki dydaktyczne: teczka z dokumentami.
Typ lekcji: podsumowująca.
Na cztery tygodnie przed realizacją tematu lekcji, klasa została podzielona na grupy pięcioosobowe, które zajmują się gromadzeniem materiałów do teczki wg ustalonych działów z załączonej literatury. Po przeprowadzeniu „burzy mózgów” celem zainspirowania różnorodności gromadzonych materiałów ustalono, że będą gromadzone:
- notatki z książek i podręczników, - rysunki, - kserokopie, - foliogramy, - wycinki z prasy,
- wywiady z lekarzami, - ulotki, - kasety video, - płyty CD.
Spotkanie po trzech tygodniach ma na celu zaprezentowanie zebranych materiałów, segregację zbiorów, omówienie sposobu porządkowania i zamieszczania w teczce, sposobu prezentacji, podziału ról uczniów.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Faza wstępna:
- sprawdzenie obecności uczniów, - podanie przez nauczyciela tematu lekcji, - wyjaśnienie przez nauczyciela metody i jej celu.
2. Faza realizacji:
Uczniowie omawiają poszczególne elementy portfolio, wykorzystując zgromadzone materiały wg działów:
a) budowa układu krążenia, b) zasady działania poszczególnych elementów układu, c) funkcje, d) choroby i ich przyczyny, e) wpływ nałogów i czynników środowiska na funkcjonowanie układu, f) metody badania układu krążenia, g) higiena układu krążenia.
3. Faza kontrolna:
Nauczyciel proponuje wykonanie notatki. Uczniowie formułują i zapisują jej poszczególne punkty.
4. Praca domowa:
Utrwalenie wiadomości o układzie krążenia człowieka.
TABELA OCENIANIA
Część merytoryczna
|
Za co oceniam kolegę
|
Punkty
|
Uczniowie dyskutujący
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Konkretne fakty, liczby, własne definicje
|
+2
|
|
|
|
|
|
Prezentowanie własnej opinii
|
+2
|
|
|
|
|
|
Porównania z już znaną sytuacją
|
+2
|
|
|
|
|
|
Uzupełniania wypowiedzi kolegi, komentarz
|
+2
|
|
|
|
|
|
Zauważanie błędu
|
+1
|
|
|
|
|
|
Umiejętne wykorzystanie źródeł: Liczb, diagramów, map tematycznych
|
+1
|
|
|
|
|
|
Część dyskutowania
|
Rozpoczęcie dyskusji
|
+1
|
|
|
|
|
|
Wprowadzenie nowego tematu (problemu)
|
+2
|
|
|
|
|
|
Wciągnięcie do dyskusji kolegi, który jeszcze nie zabierał głosu
|
+1
|
|
|
|
|
|
Przerywanie innym
|
-2
|
|
|
|
|
|
Właściwe stosowanie terminologii biologicznej
|
+2
|
|
|
|
|
|
Zdominowanie dyskusji, zbyt długie wypowiedzi
|
-2
|
|
|
|
|
|
Ogółem punktów
|
| |